Zmiany   zębopochodne   dosięgające   lub   wpływające   na   przestrzeń   oczodołu

lek.   stom.   Adam   Mrukwa

lek.   Michał   Bogocz

prof.   dr   hab.   n.   med.   Ewa   Mrukwa-Kominek

W pracy przedstawiono poglądy dotyczące cyst oraz ropni zębopochodnych, ich wpływ na zmiany zapalno-bakteryjne bezpośrednio dosięgające przestrzeni oczodołu lub na niego wpływające. Praca obejmuje: opis takich zmian torbielowatych, jak: torbiel tętniakowata kości (ABC), torbielowate zmiany szczęki wyścielone nabłonkiem keratonizującym występujące w okolicach twarzoczaszki; ropnie oczodołu i diagnostykę różnicową torbieli oraz ropni; metody leczenia zmian zębopochodnych dosięgających oczodołu  lub  wpływających  na  jego  przestrzeń.

Opis torbieli tętniakowatej kości obejmuje rys historyczny, etiologię, objawy, statystycznie najczęstsze miejsca występowania torbieli oraz takie istotne z punktu widzenia okulistyki objawy, jak: diplopia, proptosis, upośledzenie widzenia oraz brak zdolności  wykreowania  prawidłowo  skupionego  obrazu.

Opis torbielowatych zmian szczęki wyścielonych nabłonkiem keratonizującym obejmuje klasyfikację torbieli, radiologiczne oraz histopatologiczne metody diagnostyczne, diagnostykę różnicową podzieloną na radiologiczną, w której wyróżniamy szkliwiaki, guz gruczolakowaty zębopochodny, śluzak zębopochodny, ziarniniak olbrzymiokomórkowy czy torbiel zawiązkową oraz diagnostykę różnicową histopatologiczną. Opis torbielowatych zmian szczęki wyścielonych nabłonkiem keratonizującym jako część zbiorcza zespołu Gorlina-Goltza (zespół nabłoniaków znamionowych) zawiera opis zmian patologicznych oraz metody  leczenia  zmian  w  obrębie  kości.

Opis powstawania ropnia oczodołu obejmuje etiologię stanu zapalnego, podział ropni, najczęstszą drogę rozprzestrzeniania się stanu zapalnego od ogniska zakażenia zębopochodnego na przyległe struktury anatomiczne oraz podział oczodołowych powikłań zapaleń  zatok  przynosowych.

Autorzy na podstawie przeanalizowanej literatury wnioskują, iż powikłania przestrzeni oczodołu wynikające z infekcji zębopochodnych, nieleczonych cyst czy ropni związane są z ryzykiem znacznego zabu rzenia widzenia, a wczesne rozpoznanie i szybkie wdrożenie właściwych procedur warunkuje odpowiednie  leczenie.

Słowa kluczowe: Infekcja  zębopochodna,  ropień, zespół  Gorlina-Goltza, rogowaciejąco-torbielowaty  guz  zębopochodny,  KCOT